Nigdy nie jest za wcześnie, aby zgłosić się do logopedy! :)
Nieprawidłowa wymowa wpływa negatywnie na wiele aspektów życia dziecka, m.in. na jego samoocenę, relacje społeczne, może powodować trudności w nauce.
Wcześnie rozpoczęta terapia zapobiega pogłębianiu się wad wymowy a także odgrywa dużą rolę w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym.
Zachęcam do zasięgnięcia opinii logopedy jeśli u Państwa dziecka występują poniższe symptomy:
– po ukończeniu 6 miesiąca życia dziecko nie gaworzy
– po ukończeniu 1 roku życia nie wypowiada pojedynczych słów
– nie reaguje na bodźce dźwiękowe, nie wykonuje prostych poleceń, nawet popartych gestem
– do drugiego roku życia nie mówi prostych słów, nie wskazuje podstawowych części ciała, nie nazywa przedmiotów w najbliższym otoczeniu
– porozumiewa się głównie za pomocą gestów, krzyku, płaczu
– w wieku 2-3 lat nie buduje prostych zdań, nie wymawia samogłosek ustnych a, o, e, i, y oraz głosek: f, w, k, g, p, b, m, h, l, ł, j, t, d, n, ś, ź, ć, dź; nie wykonuje prostych poleceń
– w wieku 4 lat zniekształca wyrazy, nie wypowiada głosek: s, z, c, dz; nie zapamiętuje krótkich zdań, wierszyków, poleceń
– 5-6 rok życia – nie buduje zdań złożonych, skraca wyrazy, nie poszerza zasobu słownictwa, nie wymawia poprawnie głosek: sz, ż, cz, dż
– po 6 r.ż. - mowa jest niewyraźna, dziecko nie wypowiada głoski „r” lub wypowiada ją w sposób nieprawidłowy
– mowa dziecka ma charakter nosowy
– występuje nadmierne ślinienie się
– dziecko często ma otwartą buzię i oddycha przez usta
– ruchy języka, warg, policzków są ograniczone
– podczas mowy język wysuwa się między zęby
– mowa ma charakter bezdźwięczny
– zaburzona jest płynność mowy
– występują problemy podczas połykania
– nie ma pewności czy dziecko dobrze słyszy
– dziecko nie mówi lub rozmawia tylko z wybranymi osobami